Sommerferie med børn: Kør-selv ferie til Frankrig

Da vi var inviteret på denne ferie, skal indlægget ses som reklame for Eurocamp

I går kom vi hjem fra 9 dage i det nordfranske. Vi har været på camping alle 4, og denne gang kørte vi derned i stedet for at flyve, som vi gjorde sidste år. På instagram spurgte jeg i går om, hvad I gerne ville vide om turen, så det kommer jeg til at tage lidt udgangspunkt i, i indlægget her. Campingpladsen First things first: Campingpladsen hedder Camping La Croix du Vieux Pont, og ligger i nærheden af Paris, hvis man gerne vil have en fornemmelse af hvor i Nordfrankrig, vi befinder os :-) Jeg kan ikke beskrive pladsen som andet en virkelig virkelig flot! Der er fiskesøer, badesøer, masser af grønt, piletræer overalt, ænder, svaner, legepladser, hoppeborg, og naturligvis pools. Og i forhold til pool, vil jeg gerne lige nævne, at der er en udendørs pool, og et ret stort indendørs poolområde, hvor taget kan skubbes langt til side, når vejret er godt. Men det betyder altså også, at der kan lukkes til hvis vejret en dag skulle være dårligt. Det er ret fedt! Der er blevet spurgt en del ind til badesøen, som er en kunstig sø. Den er simpelthen så fin, at man har lyst til at tage et billede, med det samme man ser den. Det er ferskvand, og der er naturligvis rensningsanlæg i søen! Sandet er helt hvidt og helt fint, og så "klistrer" det ikke på hænderne og til kroppen, som jeg ellers synes strandsand kan gøre. Måske det skyldes det ferske vand? Vandet er uden dyr, og der er naturligvis ikke tang og alger i vandet. Faciliteter på pladsen På pladsen kan man både bo i mobilhome, sommerhus (også kaldet Lodges), i telt, i medbragt telt, og medbragt campingvogn. Og så er der en helt masse varianter af mobilhomes, telte og huse. Det kan I selv finde på Eurocamps hjemmeside :-) På pladsen er der møntvaskeri (som fungerer til UG!), badefaciliteter (dem har vi ikke brugt, da vi havde bad i mobilhomen), toiletter maaaange steder (rart med en 4-årig med en lille blære ;-) ), 4 spisesteder, et indendørs "legeland" (koster 3,5 euro pr. time, skal man lige vide), trampoliner og hoppeborg (også med betaling), 3 fiskesøer, vandcykler, badesø, pools, legepladser (vi fandt 3, men der uden tvivl flere), supermarked, bager, cykeludlejning, en lille butik med tøj, legetøj, badeustyr osv., en bus der kører direkte fra pladsen og ind til Paris (og retur igen), og sikkert mange flere ting, som vi ikke kender til. Faktisk skulle der ligge en lille michelin restaurant i Berny Riviere. Vi har ikke kigget efter den, men den skulle ligge meget tæt på pladsen, og være til at betale sig fra.   Turen derned Vi kørte fra vores hus i Vejle-området klokken 23.50 fredag d. 14/6. Vi kørte hele natten, og holdte kun 2 pauser på hele turen derned, fordi børnene heldigvis sov med få pauser indtil vi ramte Fankrig. Det betød, at vi ankom på pladsen klokken 10.30, og mødte faktisk ingen trafik derned. Det skyldtes måske nattekørslen kombineret med, at vi endnu ikke har ramt højsæson. Vi skulle ikke have nogle mærker i bilen, som skulle købes på forhånd. På strækningen betalte vi afgift i Frankrig som foregår ved, at man trækker en billet i en automat, og på et tidspunkt skal aflevere billetten i en anden automat og betale der. Easy peasy, og ingen grund til at bestille noget hjemmefra :-) Hjemturen tog vi fra klokken 18.50-04.25, hvor vi ankom på matriklen her i Danmark. Det tog altså en time mindre at køre hjemad :-) Elliot sov 20.45 og indtil vi var hjemme. Elton var vågen indtil midnat (og heldigvis i godt humør!), og sov så ellers indtil vi var hjemme. Jeg fik sovet ca. 3 timer, og Mads kørte hele vejen. Det gjorde han i øvrigt både derned og hjem. Det kunne nok kun lade sig gøre, fordi rejsen kun tager omkring 10 timer. Ruten Kort fortalt: Vi kørte Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig derned. Fulgte bare GPS. Hjemad kørte vi Frankrig, Belgien, Tyskland, Danmark. Det var den vej, GPS'en foreslog hjemad :-) At køre med børn Jeg ville ønske, at jeg havde vildt mange gode tricks til at køre langt med børn på bagsædet, men sandheden er jo faktisk, at de begge har sovet det meste af tiden. Vi havde hentet film ned på vores viaplay, og drengene så en film på iPaden de sidste par timer af turen. Det fungerede ret fint! Ellers havde vi ikke så meget underholdning med, da drengene stadig er for små til særlig meget andet end en iPad. Tegnesager fungerer ikke supergodt i en autostol med pude foran, kan man sige. Ift. snacks, så havde jeg handlet ind med arme og ben: Ostehaps, frugtstænger, smoothies, rosiner, kiks, juice, müslibarer, bananer, drikkedunke med vand, pølsehorn, pizzasnegle. Og sikkert en helt masse andet. Drengene spiste pølsehorn, pizzasnegle, banan, frugtstænger og drak en del vand. Det var på turen derned. På turen hjem spiste Elton bananer, smoothie og frugtstænger. Elliot spiste faktisk ingenting, eftersom han snork-boblede hele turen. Til Mads og jeg havde jeg lavet en kande kaffe, og købt en energidrik til Mads. Og ellers havde han en stor ice tea og en hel del vand med i bilen, som han faktisk fik tømt. Så rigeligt med væske er vist en god idé, når man er vågen hele natten. Vi har i alt kørt 2200 kilometer. Eller Mads har ;-) Priser Der er også kommet spørgsmål til, hvad pladsen koster. Og det er praktisk talt umuligt at svare på, fordi det er helt afhængigt at, hvad man vælger at bo i. Priser kan I se her - der kan I søge på alt lige fra dato, antal deltagere, type af Mobilhomes osv. Vi boede i en Azure mobilhome, og det kan jeg kun anbefale. I år havde vi faktisk en mobilhome uden aircondition, og det var intet problem fordi vi lå i skygge af det kæmpestore piletræ, som der var ved alle boligerne. Faktisk var det lidt køligt i mobilhomen om morgenen. Ift. spisning på restauranter, så synes jeg priserne er meget lig priserne i Danmark. Det samme gælder supermarkedet. Der ligger et supermarked på pladsen, som har et ret stort udvalg - også af frisk frugt og grønt. Og ellers ligger der et supermarked i den lille by Berny Riviere, som pladsen er placeret i. Der er 1,4 km ind til supermarkedet. På pladsen er der også en super fin bager, hvor de altså har et ret stort udvalg. Kom før klokken 8.00 - der begynder køen at starte ;-)

Psst. Mange kommenterede på Mads' fine hat, på dette billede ;-)

Vejret Vejret var mellem 22 og 29 grader i de 9 dage vi havde dernede. Vi havde en enkelt dag med sporadisk regn, hvor vi slet ikke var nede ved badesøen, men kun i poolen. Der var ikke meget blæst at komme efter, men pladsen ligger også inde i landet, kan man sige. Jeg tror, at vejret i nordfrankrig kan være ligeså skiftende som herhjemme, men med højere temperaturer. Og så tror jeg, at der er temmelig hedt i juli måned. De melder i hvert fald 39 grader dernede i denne uge. Pyh! Selve opholdet med børn De spørgsmål der er kommet flest af, udover at køre med børnene, er hvordan det er at være på ferie med børn. Og hvordan de har sovet, når vi er væk hjemmefra. Lad os starte med søvnen. Drengene har sovet på et værelse sammen (dvs. vi faktisk har haft et helt værelse i overskud, som vi kun brugte til kufferter). De kan godt lide at sove sammen, og er heldigvis nemme at putte. Det var de også i Frankrig. Vores børn bliver altid puttet således, at vi ligger hos dem indtil de sover. Det er bare sådan vi har valgt at gøre, og det gør vi altså også når vi er på ferie. Elliot sover på ingen tid, og Elton tager som regel længere tid om at falde i søvn. Jeg tror, at det har taget 30 minutter at putte Elton, når det tog lang tid. Ellers har det taget en 10-20 minutter før han sov. Elliot har sovet på ca. 5 minutter hver dag ;-) Dagene dernede er foregået med: Havregrød til drengene, og så op at hente morgenmad. Nogle dag sov Elton til klokken 8, og så hentede vi morgenbrød derefter. Ellers har de sovet til mellem 7.00 og 7.30, og så har vi nået at være ved bageren inden 8 :-) Efter morgenmad har drengene tøffet lidt rundt ude i den ret fine have, eller hængt os om benene. Vores børn er ligesom alle andres. Jeg vil anbefale at komme ud af huset, og gå på en legeplads. Man bliver sindssyg, hvis man render rundt med to børn i hælene på 32 kvm! Vi havde også cykler med til drengene, og det var virkelig uundværligt for os. Hold op, hvor har de cyklet meget rundt ude foran vores mobilhome. Vi boede på en lukket vej, så der kom meget få biler. Poolen åbner først 10.30, og det syntes vi var ret besynderligt sent - så der er lidt tid til at lave noget inden poolen åbner. Det er både godt og skidt, kan man sige. Vi kunne godt have brugt poolen lidt tidligere. Men så gik vi til badesøen i stedet nogle dage. Ellers stod dagene på poolen, når den åbnede og indtil middag. Så gik Elton og jeg hjem for at sove en lur imens Elliot og Mads legede videre på rutschebanerne i poolen. De kom typisk hjem lige omkring når Elton vågnede, og så spiste vi noget mad og gik mod stranden mellem 14 og 15. Og så kom vi hjem når vi var trætte, og trængte til at slappe lidt af :-) Must haves (eller must brings) Nu er jeg jo ikke ekspert, eftersom vi kun har været på camping med ungerne 2 gange. Men jeg vil uden tvivl lige slå et slag for, at tage en toastmaskine med! Vi lavede toast af baguettes, og det er I altså nødt til lige at notere jer. Sindssygt lækkert, faktisk!
  • Cykler til børnene. Genialt tidsfordriv. Og så er det jo også en halv-stor plads!
  • Trækvogn. Kunne vi godt have brugt! Vi nåede bare ikke at købe en. Alternativt en klapvogn.
  • Oppustelige ting. Jeg købte en helt masse i netto til 25 kr. pr del. Det er ikke billigt at købe dernede.
  • Sun lollys. Tag en pakke eller to med. Is er ikke billigere dernede, end de er herhjemme.
  • Vi pakkede en køletaske og tog med derned. Brugte fryse-elementer, og tog 2 poser frossent kødsovs med. Lagde dem nederst. De var stadig frosne, da vi kom derned, og var med til at holde det andet koldt. Og så havde vi mad til et par dage.
  • Havregryn. Det er ikke til at finde dernede. Til gengæld fandt vi både noget mælk, der smagte af letmælk (gå efter flasken med blåt mærkat, og ikke rødt), og saltet smør. Salt hedder noget med "sel". Gå efter det.
  • iPads. Altid rart at have noget underholdning med, når børnene er eftermiddagstrætte og trænger til at koble lidt fra :-) Vi gav dem kun én, når de skulle have en iPad. Så var det nemlig en fællesaktivitet ;-)
Lad være at pakke for meget Jeg tror, at alle tænker, at der er brug for tagboks og hele svineriet, når man skal afsted på kør-selv ferie. Men hvis I vælger at bo i mobilhome, vil jeg altså virkelig lige slå et slag for, at man overvejer hvad man skal pakke. Vi havde pakket 1 kuffert til mads og mig, 1 lille kuffert til hver af drengene, deres cykler (kunne stå op i bagagerummet), 1 stor pose med ekstra håndklæder, og 1 stor pose med bleer, havregryn, og andet diverse, vi lige kom i tanke om. Og så vores elskede toaster, naturligvis. Men der er fuldt udstyret køkken, man kan bestille en pakke med sengelinned og håndklæder ved Eurocamp, og ellers er der altså alt hvad man behøver. Vi har i hvert fald intet manglet. Overhovedet. Og jeg beklager det elendige billede, men jeg har åbenbart ikke gemt min story fra bilen. Men her kan I altså fornemme vores bagagerum inden køletasken blev sat derind. Rigeligt med plads. Uden tagboks! Hvis I har flere spørgsmål må I endelig stille dem. Ellers kan jeg kun sige, at det er den skønneste plads, og at det har været en fornøjelse at være afsted. Og det har været så fedt at have haft jer med på sidelinjen. Det er eksploderet med bookinger i løbet af vores tur, har jeg fået berettet, og dét er da dejligt at høre! Nu vil jeg løbe igen, og nyde min sidste fridag i denne omgang. Uge 29 og 30 ferierer vi igen - denne gang herhjemme, skulle jeg mene ;-)