Bryllup - vores erfaringer

22519045_1979695388912493_6675605632740161421_n For en lille uge iden sagde vi ja til hinanden og holdte efterfølgende en bryllupsfest for at fejre det. Gisp - er det virkelig allerede snart en uge siden? Jeg har været forbi mange tanker og idéer da bryllupsfesten skulle planlægges. Og der er nogle ting, som jeg er glad for vi gjorde. Og der er ting, som jeg er glad for vi ikke brugte tid og penge på. Indlægget her er udelukkende mine holdninger, og hvad jeg har lært her i processen. Der er helt sikkert en masse brude med andre holdninger og erfaringer derude :-) Hvad prioriterede vi?
  • Salmehæfter til kirken: Vi lavede salmehæfter til kirken, fordi vi havde valgt at vi skulle synge en sang, der ikke er fra salmebogen. Vi sang "Du kom med alt det der var dig", og det betød altså at vi skulle lave salmehæfter selv. Jeg er glad for, at vi sang den sang - så hvis I har et ønske om en speciel sang, så synes jeg det er en god idé at prioritere.
  • Udgangsmusik: Vi fik muligheden for selv at vælge indgangsmusik og udgangsmusik i kirken. Vi valgte at gå ind til den traditionelle melodi, og udgangsmusikken ville vi gerne selv komme med. Vi var begge enige om, at det skulle være noget tidsløst forstået på den måde, at det ikke skulle være tidens hit. Vi endte med Michael Jacksons "Love never felt so good". Den er sød, har en skøn lyrik, og så er der en smule gang i den. Den markerede ligesom ret fint at "nu begynder festen".
  • Rigeligt med blomster: Vi fik hjælp til al oppyntning (og meget mere - det kommer der et seperat indlæg om snart) af Lyngbo EventHun tilbyder også, at indkøbe alle blomster. Hun kom med en trailer fyldt med blomster. Der var mange - men det så faktisk ikke voldsomt ud. Så der skal altså mange blomster til et bryllup, er min erfaring.
22489657_1979695638912468_2558298297260871312_n
  • Størrelse på borde: Vi havde aflange borde hvilket havde den fordel, at vi selv kunne bestemme hvor lange de respektive borde skulle være. Vi blev hurtigt enige om, at prioritere at folk sad med dem de kendte fremfor, at bordene skulle være lige store. Det endte derfor ud i borde på denne størrelse: 14 mand, 12 mand, 9 mand, 8 mand, 9 mand, 12 mand. 14 mands-bordet var vores eget bord med forældre og søskende (og partnere naturligvis).
  • Drinksdispensere under reception og fest: Vi havde drinksdispensere med velkomstdrinks og danskvand til receptionen, og til festen fungerede de i stedet for bartendere. Eller, det gjorde de jo ikke. Men vi havde fyldt dem med drinksblandinger, fordi vi ikke havde bartendere på. Vi havde Tom Collins, Mojito, Gin & Mango (også kendt som Gin Hass), og en passiondream (hvilket var en drink vi selv fandt på). De blev fyldt op et par gange, og umiddelbart var de et kæmpe hit. Der var i hvert fald ikke mange, der blandede drinks selv :-) Det synes vi her bagefter, var ret genialt!
22519480_1979695518912480_6963404211413005595_n 22310297_1979695695579129_6063461752141616269_n
  • Stjernekastere under brudevalsen: Jeg kan kun anbefale det. Det er bestemt ikke noget nyt, for det bliver brugt meget lige for tiden. Men det gav sådan en skøn effekt da vi dansede, og jeg håber der er kommet nogle gode billeder ud af det, når fotografen er færdig med at redigere billederne!
22519499_1979695715579127_9014003875223444219_n Hvad synes jeg, man skal overveje en ekstra gang?
  • Goodiebags: Det er meget brugt, at lave goodiebags - eller favourbokse - til gæsterne. Mit råd må helt klart være, at man skal spørge sig selv: Vil vi bruge pengene på, at putte noget "ordentligt" i dem? For personligt synes jeg det er den vildeste spild af penge, hvis man laver (for vores vedkommende) 70 goodiebags med tyggegummi, Tic Tacs, et stykke chokolade og panodiler. Jeg synes tanken er SÅ fin, men sådan noget løber lynhurtigt op, rent økonomisk. Og gæsterne er formentligt ikke fuldstændig oppe at køre over nogle småting i en pose. Brug pengene på noget andet (eller spar de penge!) - det må være mit umiddelbare råd. Vi stillede nogle små tallerkner med tandstikker og en pakke "frisk" på hvert badeværelse, så folk lige havde muligheden for at friske lidt op efter rødvin og mad ;-)
  • Overvej hvornår festen skal stoppe: Vi holdte festen i lokaler, som vi selv stod for. Vi bestile en totalløsning fra et cateringfirma, som både kom med kokke, tjenere, opvasker, duge, servietter og alt mad til hele dagen (inkl. sandwiches til receptionen og hotdogs til natmad.) Det betød også, at vi selv kunne bestemme hvornår festen stoppede. Det gjorde den et sted mellem 03 og 04. Jeg synes på ingen måde, at festen var klar til at stoppe før! Husk at overvej det, når I skal vælge lokaler til jeres fest. Det er en prioriteringssag, helt sikkert. Man skal gøre op, om selve lokationen er vigtigere end festens sluttidspunkt. Nogle steder kan man naturligvis betale en pris pr. ekstra time man er der (typisk efter klokken 02)
  • Undersøg, hvad ting koster. Eksempelvis fravalgte vi en traditionel bryllupskage, som typisk koster fra 35 kr./kuvert (ved private) og mellem 65 kr./kuvert og 85 kr./kuvert ved konditorer. I stedet bestilte vi en jordbærtærte ved en konditor. Pris: 18 kr./kuvert. Behøver jeg sige, at vi er vildt godt tilfredse med den beslutning? ;-)22448242_1979695395579159_1389156072041475054_n
  • Don't let pinterest fool you!: Det er fint, at få inspiration på Pinterest. Men husk på, at det er pinterest. Det er ikke virkelighed - forstået på den måde, at det ofte er meget storslåede bryllupper, som formentlig har haft et blomsterbudget svarende til vores samlede budget for brylluppet. Hav de ting in mente, når du sidder og planlægger brylluppet. Hav realistiske forventninger. Og min personlige holdning vil til enhver tid være: Hvis der ikke er råd til at gøre det "all in", så lad være. Lad være at putte tyl på loftet, hvis der ikke er råd til at købe en ordentlig røvfuld tyl. Vi havde ikke 8.000-10.000 kroner til tyl/stof til loftet - og det løber det hurtigt op i, hvis man skal have den helt rigtige effekt i et stort lokale. Kill your darlings, og lad være at gøre tingene halvt - så er det bedre at finde en anden løsning, eller helt at droppe den specifikke idé.
22490103_1979695622245803_1959765299529097621_n